Wednesday, 6 April 2011

Kebaikan LINTAH..














lintah??? eeiii...geli...takut lintahhh...ckp pasal lintah mesti dah terbayang dia hisap darah kita sampai gomok kan..hehe..tapi sebenarnya lintah ni baik tau..dia bukan suka2 nak makan darah org..dia sebenarnya nk tolong jer..hehe..meh baca perubatan mnggunakan lintah..



Pengenalan:


Penggunaan Lintah dalam perubatan sebenarnya sudah bermula pada 1500bc lagi,dahulunya ia dilakukan oleh pengamal perubatan alternative seperti Ayurveda.Lintah yang digunakan ialah lintah khas iaitu Lintah Perubatan “Hirudo Medicinalis”yang dipelihara dan dijaga khas untuk tujuan perubatan.Rahsia perawatan Lintah sebenarnya terkandung di dalam air liur lintah yang mengandungi bermacam-macam bahan kimia yang baik untuk perubatan.




Penyakit-penyakit yang biasa dirawat:


Melalui pembacaan ,saya dapati Lintah digunakan secara meluas untuk penyakit berikut:


1-Muka-Sinus,Jerawat,Sakit kepala,Migrain.


2-Kawasan Telinga-Telinga bernanah,telinga berdesing,sakit telinga .


3-Kawasan Mata-rabun,sakit mata,Glaucoma,mata terkenyit-kenyit.


4-Leher-Darah Tinggi,Stroke.


5-Belakang-Kencing manis,sakit belakang,sakit otot.


6-Tulang belakang-sakit belakang kronik,slip disc.


7-Lutut/sendi-Gout,sakit sendi,arthritis.


8-Kulit-penyakit kulit,lebam-lebam,kayap.


9-Dada-Sakit Jantung,Asthma.


10-Perut-Gastrik,Batu Hempedu,Senggugut,penyakit berkaitan alat kelamin.


11-Kaki/Tangan-kejang otot,lenguh-lenguh,kebas-kebas,Penyumbatan salur darah,luka tak sembuh dll.


12-Lebam atau darah beku bawah kulit.


13-Salur darah tersumbat-Varicose Vein .


14-Luka lepas pembedahan jika darah bertakung.


15-Mati pucuk atau lemah syahwat.

Prosedur Rawatan:

Pesakit terlebih dahulu akan berjumpa doctor bertanggungjawab untuk pemeriksaan am,pengambilan sejarah penyakit dan pemeriksaan untuk menentukan penyakit dan kawasan untuk melekatkan lintah.
Pesakit akan berbaring atau hanya duduk dikerusi ,kawasan yang telah dikenal pasti akan dibersihkan dengan air suam untuk menghilangkan kotoran,pewangi,kosmetik dan sebagainya.
Lintah akan dilekatkan pada kawasan yang dikenal pasti ,setelah lintah mula menghisap darah ia akan dibiarkan melakukan kerjanya.Lintah akan tanggal sendiri bila sudah kenyang,biasanya ianya memakan masa antara 30min hingga 2 jam.
Luka gigitan akan dibersihkan dari darah tetapi kadangkala luka akan terus mengeluarkan darah hingga 12 jam.


Biasanya 3-5 ekor lintah akan digunakan untuk satu-satu penyakit,ada juga yang terpaksa menggunakan hingga 12 ekor lintah,ini bergantung kepada jenis penyakit.

1 comment:

  1. 30 tahun dulu aku ngan mak aku mengerjakan sawah..org kampung..lintah memang banyak..ada sekali lintah telah masuk dalam burit mak aku..meraung2lah dia..aku nk tengok kat situ malu la aku jantan..pastu mak duduk atas batas bendang dan ayah selak kain dia..aku tumpang tengok samalah..lintah tak berapa nampak sbab bulu burit mak tebal sangat..akhirnya jumpa, ayah rentap keluar...berdarahhhh....

    ReplyDelete